2011. február 15., kedd

Esettanulmány - a megrongált CD esete


Ha bántottak és némán tűrsz és szenvedsz, vagy újra meg újra megkérdezed magadtól "miért éppen én" és "miért velem történt", de csak azt válaszolod, hogy nem érdemelted meg, akkor tönkre fogsz menni.

Aki megbocsát, az leteszi a terhet. Az tőled függ, hogy ezt meg is mondod, vagy csak magadban eldöntöd. A megbocsátás mindenképpen megkönnyebbülés, de nem vakság. Ez nem jelenti azt, hogy te nem emlékszel, de a másikra teszed a terhet, illetve megérted, hogy ő ilyen, ezt tette.
Hidd el azonban, hogy az idő mindenkit változtat, és éppen ezért, máskor, más körülmények között, nem biztos, hogy megtörténik.
Igen a körülmények, az adott pillanat nagyon fontos. Amikor valaki nem tudja okát adni tettének, vélhetően igazat mond.

 

Tudatosság, ösztönösség

 

Érdekesség, hogy míg a tudatos gondolatokhoz, különösen azok megfogalmazásához másodpercek, percek kellenek, addig egy ösztönös tettet, például menekülést az agy a másodperc töredéke alatt eldönti és cselekvésre ösztönöz. Ez kell a túléléshez, de amikor valamit látszólag ok nélkül teszünk, azt is valami hasonló rugó mozgatja, olyan tudatalatti, olyan bevésődött ősi tapasztalás, amit nem tudunk pontosan megfogalmazni.

 

Negatív élmény feldolgozása

 

De térjünk vissza a megbocsátáshoz, illetve egy negatív élmény feldolgozásához.
 
Első lépcső, az élmény átélése után
  • Teljesen normális, hogy haragszunk, hogy megbántva érezzük magunkat, sírunk, kérdezünk, és nem kapunk számunkra megnyugtató választ, de ez nem tarthat örökké a saját érdekünkben.
Gondolkozzunk, hogy miért történt, ami történt
  • próbáljuk meg a másik helyzetébe képzelni magunkat, ami nem könnyű
  • próbáljuk meg összeszedni és ha lehet megérteni az ő szempontjait
  • próbáljuk meg az akkori helyzetet feltérképezni, hogy milyen gondok voltak akkor aktuálisak, mikre kellett figyelni, volt-e valamilyen alapfeszültség, ami rejtett volt, de utólag megfogalmazható
  • tegyünk különbséget a férfi és női attitűd, fontossági sorrend, viselkedési formák között, és nézzük kicsit a másik szemével, hogy mi történt
Miért teszem?
 
Olvastam egyszer egy tanulmányban, hogy a legjószándékúbb és leg-gyermekszeretőbb tanár is csinál olyat a gyerekekkel tudat alatt, hogy amikor fáradt és nagyon másra szeretne koncentrálni, akkor egy egészen egyszerű kérést sem teljesít azonnal, pedig ő maga is így járna a legjobban, hanem hatalmával "visszaélve" megváratja a másikat.
Ha nagyon magunkba nézünk, akkor vélhetően ehhez hasonlót magunk is csináltunk, és utólag már látjuk, hogy esetleg nem sok értelme volt, de akkor "így esett jól".
Arra kell vigyázni, hogy ez ne váljon szokássá, vagy játszmává, mert akkor tönkreteheti a környezet hangulatát.
 
Aki népszerű, az nem biztos, hogy barát is
 
Olvastam egy szociogram értékelést, melyet egy osztályközösségben csináltak. Ebben volt egy fiú, aki a társai szerint rendkívül segítőkész, jó szándékú, okos, humoros, talpraesett, kedélyes, de mégsem került a közkedvelt társak közé, mert olyan élesen és bántóan kritizál mindenkit, hogy ez a tulajdonsága az összes jó tulajdonságát háttérbe szorította. Nem volt könnyű neki szembesülnie azzal, hogy nem mindenki értékeli szókimondását.
 
Tények tőmondatokban
 
Próbáljuk megfogalmazni a tényeket, teljesen érzelmek nélkül, tőmondatokban, időrendi sorrendben.
Tanártovábbképzéseken tanítjuk ezt a technikát és még a tanároknak is gondot okoz.

 

Mutatok egy példát:

 

Andi titokban kölcsön adja apja féltett CD-jét Kati barátnőjének másolásra.  Kati másnap visszaadja a CD-t, de otthon kiderül, hogy a CD megsérült és használhatatlan.
 
Tények:
  • Andi kölcsön adta apja CD-jét.
  • Apja ezt nem tudta.
  • Kati lemásolta és visszaadta.
  • A CD sérült.
  • Kati nem mondta meg, hogy a CD sérült.
  • Andi otthon vette észre, hogy a CD sérült.
Érzelmek:
Kati
  • Kati tudja, hogy a CD sérült és fél, hogy mi fog történni, ha Andi észreveszi.
  • Kati nem őszinte, tulajdonképpen becsapja Andit azzal, hogy nem szól neki a CD állapotáról.
Andi
  • Amikor észreveszi, hogy a CD használhatatlan megijed,
  • fél apja reagálásától,
  • sajnálja, hogy odaadta a CD-t,
  • csalódott Katiban,
  • haragszik Katira
Az ösztönök diktálta megoldást, hogy a két lány megtépi egymást és örökre összeveszik, most nem taglaljuk, hanem egy olyan megoldást ajánlunk, ami megőrzi a barátságot.
Andi másnap négyszemközt megkérdezi Katit, hogy miért nem mondta meg, hogy a CD tönkre ment.
Ha köztük a légkör őszinte, és már tanulták a fenti módszert, akkor Kati elmondja, hogy félt, de nagyon rosszul érzi magát tegnap óta, mert arra gondolt, hogy mi történik otthon Andival.
Mivel a CD nem pótolható, elhatározzák, hogy együtt állnak Andi apja elé, hogy elmondják a történteket és Kati lemásolja a saját CD-jét és így a másolt CD-ét apa tudja hallgatni.
 
Mi történt:
 
Megbeszélték a történteket, és közösen vállalják a felelősséget.

 

Összefoglalás

 

Természetesen ennél sokkal összetettebb problémák is vannak az életben, de aki a kicsi gondoknál megtanulja
  • szétválasztani a tényeket és az érzelmeket,
  • bele tud kicsit lépni a másik cipőjébe,
  • végig tudja gondolni és értékelni az aktuális helyzetet,
az könnyebben talál megoldást a bonyolult helyzetekben és könnyebben megbocsát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése